BMC

Af Alexander Osterwalder
For at kunne få en forståelse for, hvordan en virksomhed skaber, leverer oggiver værdi, er det væsentlig at få en overblik over hvordan virksomhedenhænger sammen. Ved at bruge Business Model Canvasen’s 9 byggesten,fås dette overblik.

  1. Værditilbud/Value propositions = Det handler ikke om din idé ellerproduktet. Det handler om at løse et problem eller need.
  2. kundesegmentet/costumer segment = Kunder eksitere ikke for dig ogdit produktet, du eksitere for kunden – Find din målgruppe(geografisk, pesonlighed & vaner) EX. persona. (der kan være flereslags)
  3. Kanaler/channels = hvordan kommer dit produkt til kunden –web/fysisk osv.
  4. Kunderelationer/costumer relationships = hvordan får jeg, beholder ogøger kunder – omfavner 1,2 og 3 – du er nødt til at tage ud i marken for at finde svaret.
  5. indtægtsstrømme/revenue streams = indtægt metoden – salg/køb,abonnement – gratis med ads.6.
  6. nøgleressourcer/ressources = hvad skal du bruge – biler, patenter,bygninger og/eller kvalificerede ansatte.7.
  7. nøglepartnere/partners = hvem skal du indgå samarbejde med,hvorfor, hvordan og hvornår?8.
  8. nøgleaktiviteter/activities = hvad er det vigtigste du skal – producere,løseproblemer eller levere?9.
  9. omkostningsstruktur/costs = omfavner 6, 7 og 8 – hvad er dineomkostninger – de største og vigtigste faste og varierende.

Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *