Arbejdsmetode som minder om design thinking, men den har større fokus på prototyping.
Første fase udarbejdes en problemstilling.
I midten (udefra research) udarbejdes en hypotese. Humanvidenskablige test
Til sidst (igennem test) bekræftes eller afkræftes hypotesen. Naturvidenskablige test


Argument 1 er ofte deduktiv
Argument 2 er ofte induktiv
Discover: Forstå, indse fremfor at antage. Brug tid på at have kontakt med de mennesker, der skal bruge løsningen.
Metoder til Discoverfasen
- Observationer. Find ud af hvordan mennesker agerer før jeres ide
implementeres/præsenteres. - Bruger dagbøger Kan laves som video, lyd eller foto – det giver dig/jer
indsigt i hvad brugeren laver, opfører sig mm. Kan evt følges op med
interviews - Vær din egen bruger. Være ”Patient for en dag”. Det opbygger empati med din bruger.
- Brainstorm
- Surveys – spørgeskemaer mm
- Sekundær research
Define: Indsigt og viden fra Discover fasen (research og bruger undersøgelser) hjælper med at definere udfordringen
Metoder til Definefasen
- Fokusgrupper – hjælper dig med at få et bredt overblik over brugernes reaktioner på jeres ideer.
- Assesment kriterier – tager interessenternes holdninger med og man får overblik over de vigtigste.
- Eks ved et produkt design
- Tekniske finesser – It afdeling/teknik
- Økonomi ved projektet – Økonomi afdelingen
- Passion for ideen – Teamet og kunden
- Størrelse og anvendelighed – slutbrugeren
- Alle – både de adspurgte og udvikler teamet ranker alle udsagn fra 1-5.
- Eks ved et produkt design
- Customer Journey map
Develop: Giver forskellige løsningsmuligheder – søg inspiration til den endelige løsning er fundet
Metoder til Developfasen
- Brugerprofiler
- Skuespil: gennemspil brugssituationer for de brugere designet er skabt til.
- Lav gerne illustrationer a’ la persona
- Brug info til fra jeres research til denne fase
- Scenarios
- Tæt på brugerne – brug al viden I får herfra til at forbedre løsningen
- Andre forslag:
- Rollespil eller body storming
- Service Blue prints
- Fysisk prototype
Deliver: Indbefatter test af forskellige løsninger i lille skala – afvis dem der ikke virker – og udvikl dem der ser ud til at have potentiale
- Metoder til Deliver fasen
- Phasing
- Præsenter først ideen for 5 slutbrugere – se hvordan de bruger løsningen
- Præsenter derefter for 50 – evt på til 100
- Alle de ”pains” og reaktioner I observerer kan forbedre det endelige produkt inden
endelig lancering
- Evaluering
- Rapporter tilbage til teamet efter lancering – hvordan har markedet taget imod
produktet. - Opsamling af viden og læring
- Info til udvikling af fremtidige produkter.
- Rapporter tilbage til teamet efter lancering – hvordan har markedet taget imod
Projektrum
Skab et ”projektrum” virtuelt eller fysisk. Det er vigtigt at al viden samles et sted og alle har adgang til viden ex. docs.
Skriv et svar