Interview

Kvales 7 trin – Planlægning af interview


Tematisering

Hvorfor og hvad er formålet?
Hvad er den overordnede hensigt med at lave undersøgelsen?
Hvad skal undersøges – Hvilket fænomen?
Hvad er emnet, der skal undersøges?
Hvad er den eksisterende viden på området


Design

Struktureret, semi-struktureret eller ustruktureret

Hvordan vil I undersøge det – Planlægning

  • Hvor, hvem, hvordan osv.
  • dokumentation (video, lyd, billeder)

Interview

Overvej din rolle – er du aktiv eller passiv.

Ovevej dine spørgeteknikker:

  • Beskrivelser – Formål: Afdækker handlemønstre -Spørgsmålstype: Hvordan gør du/I, når du /i…?
  • Drøftelser: Formål: Afdækker adfærd og begrundelser for det-Spørgsmålstype: Hvorfor gør du , som du gør, når du….?
  • Opfattelser: Formål: At afdække præferencer – Spørgsmålstype: Hvad synes du/I om XX?
  • Prioriteringer: Formål: At afdække prioriteringer for at finde positioneringen – Spørgsmålstype: Hvad prioritere du højst/lavest? Hvad foretrækker du?
  • Bekræftende spørgsmål: Formål: At afdække normativer ved at opstille hypoteser – Spørgsmålstype: Er det rigtigt, når jeg siger….? Er det forkert, når jeg siger….? Hvorfor?


Transskribering
– Gail Jeffersons

Gir mulighed for at få gode idéer frem for under selve interviewet hvor man skal have fokus på andre ting end kun hvad de siger


Analyse
strategier

At fortolke og strukturere interviewdata for at identificere mønstre, temaer eller betydninger.

  • Metoder til analyse: Tematisk analyse: Identificér gentagne temaer og mønstre.
  • Diskursanalyse: Undersøg, hvordan sprog og formuleringer konstruerer mening.
  • Indholdsanalyse: Kvantificér ord eller begreber for at finde tendenser.
  • Narrativ analyse: Se på fortællinger og strukturer i interviewpersonens udsagn.


Fokus i analysen kunne være:

  • Hvad siger interviewpersonen – og hvad ligger bag?
  • Hvordan relaterer svarene sig til forskningsspørgsmålet ( som vi tidligere definerede)?
  • Hvilke nye indsigter giver analysen?


Verificering

  • Fastslå generaliserbarhed
    Kan man generalisere fra nterviewpersonerne til hele målgruppen?
  • Fastslå reliabilitet
    Hvor konsistente er resultaterne fra jeres interviews?
  • Fastslå validitet
    Undersøger jeres forskellige interviews det de skal?


Rapportering

  • Kommuniker undersøgelsens resultater og de
    anvendte metoder på en læsbar made
  • Forhold jer altid objektive i rapporteringen
  • Sammenhold med andre resultater fra andre
    lignende undersøgelser – Hvis de understøtter de
    hinanden
  • Datavisualisering af jeres findings – Det kunne
    være i forhold af grafer, infografikker osv.

Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *