TMK, Indrykningsstrategier og Smart kan bruges i en opgave
Der er tre medie former, fortjente er nok bedst, men man gør bedst i atbruge dem alle.
Betalte medier: Virksomheder betaler for at få deres reklame vist over tid– tv-reklamer og annoncer, stort ukendt publikum.
Ejede medier: Virksomheden har deres egen kanal, småt kendt publikum.
Fortjente medier: Word of mouth. Stærk troværdighed. Svær at forberedesom multimedie designer, men man kan med ex. Del-knap. eller trustpilotlink.
Marketing mix model er god at inddrage.

TMK-modellen / tværmedial kommunikationsmodel
- Værditilbud- lav en VPC
- Målgruppe- find målgruppe
- Budskab og appelformer – der er en fjerde appelform kaldet Kairos –handler om tid. Den rette tid at gøre noget på. hvornår er målgruppenpå et givent medie.
- Tværmedial kommunikation. kombination af kommunikation påtværs af platforme

Medie valg og planlægning
Den del af målgruppen man rammer kaldes fordækning.
Kvantitative faktorer
baseret på analyse og tal
dækning: hvor mange i målgruppen har set budskabet
frekvens: hvor mange gange har hver person i målgruppen set budskabet
OTS/OTH: muligheden for at målgruppen kan se og/eller høre budskabet
Affinitet: evnen til at ramme målgruppen ift. hele befolkningen
kontaktprisen (cost per millie: prisen for 1 eksponering til målgruppen
Kvalitative faktorer
basere sig på bløde værdier såsom opfattelser føelser, struktur mm. mode: hvordan brugersen sindstilstand på mediet
omdømme;: hvordan er mediets omdømme
troværdighed; hvordan er mediets troverdighed
redaktion: hvordan indholdet publiceres
sansepostiotn: forventes det at målgruppen får OTS/OTH
Medier ift. kunderejse

Venstre er paid media
Midt er owned media
Højre er earned media
Indrykningsstrategi
Kontinuitet: giver ensartet medie tryk i hele perisoden- vedvarendesynlighed, men meget dyrt.
Flighting: giver noget pauser i et par uger og kører på igen. givermulighed for et lidt højere medietryk
Pulsing: variere i medietrykket, nogle gange højt, nogle gange lavt- aldrigstop.
Bursting: giver 1000% på en gang. Skaber dominans – kræver ikkenødvendigvis et stort budget.
Frontload: starter hårdt ud og slapper lige så stille af. Kombination af deandre.
Backload: Stille ud op stiger lige så stille.
SMART(Marcs lille yngling)
S.M.A.R.T modellen er en god måde at sætte målsætninger på
“vi skal have flere kunder” er et dårligt mål
ROI (Return Of Investment) – det skal kunne betale sig (relevant)
Du kan måle din KPI ud fra S.M.A.R.T

Multi VS Omni
Multi: flere
Omni: alt – Omni channel, så snakker man om at få det til at smeltesammen.
Skriv et svar